Osnovci, 7. razred: Vruće protiv hladnog: da li tečnosti osećaju promenu temperature?

 Vruće protiv hladnog: da li tečnosti osećaju promenu temperature?

 



Cilj eksperimenta:

Da li ste znali da se tečnosti ponašaju kao kameleon – menjaju svoju gustinu kada se zagreju ili ohlade? Ovaj eksperiment će vam pomoći da istražite kako temperatura utiče na gustinu vode, ulja i meda (ili sirupa). Kroz merenja ćete otkriti kako se gustina menja sa temperaturom i kakve to posledice ima u svakodnevnom životu.

Potrebni materijali:

Za izvođenje ovog eksperimenta biće vam potrebni sledeći materijali:

  1. 3 vrste tečnosti (po 100 ml svake tečnosti):
    • Voda
    • Biljno ulje
    • Med ili šećerni sirup (umesto javorovog sirupa, ako je teško nabaviti).
  1. Termometar – za precizno merenje temperature tečnosti.
  2. Digitalna vaga – za merenje mase tečnosti.
  3. Posude za tečnosttri posude zapremine najmanje 100 ml (npr. čaše ili tegle), u koje ćeš sipati tačno 100 ml svake tečnosti.
  4. Hladnjak i grejač – za kontrolisanje temperature tečnosti (frižider za niže temperature, grejač ili posude sa toplom vodom za višu temperaturu).

 

Koraci za izvođenje eksperimenta:

1. Priprema tečnosti:

  • Sipajte po 100 ml svake tečnosti u posebne posude.
  • Označite svaku posudu (npr. „voda“, „ulje“, „med“).

2. Merenje početne mase tečnosti:

  • Pomoću digitalne vage izmerite masu svake tečnosti na sobnoj temperaturi (oko 20°C).
  • Zabeležite rezultate u tabelu.

Napomena: Masa tečnosti se ne menja promenom temperature, ali male razlike mogu nastati zbog isparavanja ili lepljenja meda za posudu. Mogu se pojaviti male razlike zbog isparavanja (voda) ili toga što se med lepi za posudu. Gustina se menja zato što se menja zapremina tečnosti, ali u ovom eksperimentu pretpostavljamo da zapremina ostaje 100 ml.

3. Promena temperature tečnosti:

Hlađenje tečnosti:

  • Stavite posude sa tečnostima u frižider i ostavite ih najmanje 20 minuta.
  • Pomoću termometra proverite kada temperatura dostigne oko 10°C.
  • Izvadite posude, brzo izmerite masu svake tečnosti i zabeležite podatke.

 

Zagrejavanje tečnosti:

  • Stavite posude u činiju sa toplom vodom (oko 40°C).
  • Pomoću termometra proveravajte temperaturu svakih nekoliko minuta.
  • Kada tečnost dostigne 40°C, brzo izmerite masu i zabeležite podatke.

Zagrevanje tečnosti izvoditi u prisustvu starije osobe.

Temperatura 20°C:

  • Ako nemate mogućnosti za precizno hlađenje ili grejanje, možete početi sa tečnostima na sobnoj temperaturi od oko 20°C. Ova temperatura će biti početna tačka za merenje.

 

4. Izračunavanje gustine tečnosti:

Za izračunavanje gustine koristite sledeću formulu:


 

Gde je:

  • ρ – gustina tečnosti (g/ml)
  • m – masa tečnosti (g)
  • V – zapremina tečnosti (ml) – pretpostavljamo da je zapremina tečnosti u posudi uvek 100 ml (koja je konstantna za sve tečnosti).

Za svaku temperaturu, izračunajte gustinu za svaku tečnost prema formuli i upišite dobijene vrednosti u tabelu.

5. Popunjavanje tabele sa podacima:

Nakon što izmerite masu i izračunate gustinu, popunite sledeću tabelu sa podacima za svaku tečnost i temperaturu:

 

Temperatura (°C)

Voda (masa g)

Ulje (masa g)

Med/Sirup (masa g)

Gustina vode (g/ml)

Gustina ulja (g/ml)

Gustina meda/sirupa (g/ml)

10

20

40

6. Grafički prikaz podataka:

  1. Na osnovu podataka iz tabele, nacrtajte grafik koji pokazuje kako se gustina tečnosti menja sa promenom temperature.
    • X-osa: Temperatura (°C)
    • Y-osa: Gustina (g/ml)
  2. Na grafiku koristite različite linije za svaku tečnost (voda, ulje, med) kako bi se jasno prikazale razlike u promenama gustine sa temperaturom.

Na osnovu grafikona pokušajte da sami uočite šta se dešava sa gustinom kada se temperatura povećava i kada se smanjuje.

Pitanja:

  1. Kako temperatura utiče na gustinu tečnosti?
  2.  Da li se gustina povećava ili smanjuje sa porastom temperature? Objasni zašto misliš da je to tako.
  3. Kako promene gustine utiču na brzinu varenja hrane?
  4. Kako promena gustine tečnosti utiče na hidrataciju?
  5. Kako se različite tečnosti i njihove gustine mogu povezati sa reciklažom?
  6.  Kako gustina pomaže u razdvajanju materijala pri reciklaži?
  7. Zašto je važno znati gustinu pri transportu tečnosti?

 

 

Radove poslati do 14. decembra na email: 

adrijana.saric@osmiroslavantic.edu.rs

Učite, otkrivajte i uživajte na svakom koraku tokom istraživanja!

Коментари

Популарни постови са овог блога

Gimnazijalci, prvi razred: Fizika pod haubom

Gimnazijalci, četvrti razred- Fizika skrivena u medicinskim slikama

Osnovci, 8. razred: Koji materijal najbolje apsorbuje zvuk?