Osnovci, 6. razred: Tajna kretanja – kako sila pokreće telo

 

Tajna kretanja – kako sila pokreće telo


 

Jeste li ikada pokušali da gurnete prazan bicikl, a zatim isti bicikl s nekim na njemu? Sigurno ste primetili da je teže pokrenuti bicikl kada neko sedi na njemu. Isto važi i za kolica u prodavnici – kada su prazna, lako ih pomeramo, ali kada su puna, potrebna nam je veća sila.

U ovom ogledu istražićemo kako sila utiče na kretanje tela i kako masa menja brzinu kretanja. Kroz jednostavne eksperimente otkrićemo kako jačina sile i masa zajedno određuju kako se nešto kreće – baš kao što to važi za automobile, bicikle i predmete u našem svakodnevnom životu!

Cilj ogleda:
Razumeti kako sila utiče na promenu brzine tela i kako povećanje mase menja brzinu kretanja.

Potrebni materijali:

  • Kolica (autić) ili mala kutija sa točkovima
  • Glatka ravna površina (sto, pod, klupa)
  • Tegovi (mali predmeti za dodavanje mase)
  • Lenjir ili metar
  • Hronometar (štoperica)
  • Gumica ili lastiš za povlačenje
  • Papir i olovka za beleženje rezultata

Tok ogleda

1. Priprema eksperimenta

  • Postaviti kolica na početnu tačku na ravnoj površini.
  • Obeležiti razdaljinu koju će kolica preći (npr. 100 cm).

2. Kretanje bez dodatne sile (bez povlačenja gumice)

  • Lagano gurnuti kolica i pustiti ih da se kreću bez dodavanja nove sile.
  • Meriti vreme koje im je potrebno da pređu zadatu razdaljinu.
  • Ponoviti postupak tri puta i izračunati srednje vreme.

Izračunati srednje vreme prema formuli:




Zapisati rezultate u tabelu.


      1.       Kretanje uz delovanje sile



  • Postavljanje gumice: Jedan kraj gumice pričvrstiti za prednji deo kolica (može se zakačiti za kuku, lepljivu traku ili omotati oko osovine). Drugi kraj gumice držati rukom.
  • Lagano povući gumicu (za to vreme kolica držati rukom) - pokušaj da povlačiš gumicu približno istom jačinom svaki put, pa zatim pusti kolica.
  • Meriti vreme potrebno da pređu istu razdaljinu (npr. 100 cm).
  • Ponoviti ogled sa jačim povlačenjem gumice i zapisati rezultate.

Povlačiti gumicu umereno i ne puštati naglo, da ne bi došlo do udarca.

    Dodavanje mase

  • Na kolica staviti teg ili težak predmet.
  • Ponoviti ogled sa blagim i jakim povlačenjem gumice.
  • Beležiti rezultate.

Prosečnu brzinu izračunati prema sledećoj formuli:


              s = 100 cm
100 cm = 1 m


Dobijene rezultate izraziti u  

Tabela rezultata:

Masa kolica

Način pokretanja

Vreme (s)

Prosečna brzina (m/s)

Manja

Blagi dodir

 

 

Manja

Slabo povlačenje

 

 

Manja

Jako povlačenje

 

 

Veća

Blagi dodir

 

 

Veća

Slabo povlačenje

 

 

Veća

Jako povlačenje

 

 

 

Grafički prikaz rezultata:

Grafikon treba da pokaže kako se brzina menja u zavisnosti od sile i mase.

  • Na x-osi (horizontalno) uneti tip povlačenja (bez sile, slabo, jako).
  • Na y-osi (vertikalno) uneti brzinu (m/s).
  • Povezati dobijene tačke linijom.
  • Za svaku masu nacrtati posebnu liniju u istom grafiku ili dva odvojena grafika

Pitanja:

  1. Kako se kolica kretala kada nismo primenili dodatnu silu?
  2. Šta se dogodilo sa brzinom kolica kada smo ih povukli jače?
  3. Kako je dodatna masa uticala na brzinu kretanja kolica?
  4. Kako se ovo može povezati sa fizičkom aktivnošću i zdravim stilovima života?
  5. Zašto je važno da ne nosimo preteške torbe i rančeve?
  6. Kako bi rezultati ogleda mogli da se primene u saobraćaju i ekologiji?
  7. Koje prevozno sredstvo manje zagađuje životnu sredinu – laki bicikl ili težak automobil? Zašto?

Radove poslati do 14. decembra na email:

adrijana.saric@osmiroslavantic.edu.rs

Učite, otkrivajte i uživajte na svakom koraku tokom istraživanja!

Коментари

Популарни постови са овог блога

Gimnazijalci, prvi razred: Fizika pod haubom

Gimnazijalci, četvrti razred- Fizika skrivena u medicinskim slikama

Osnovci, 8. razred: Koji materijal najbolje apsorbuje zvuk?