Osnovci, 6. razred: Tajna kretanja – kako sila pokreće telo
Tajna kretanja – kako sila pokreće telo
Jeste li ikada
pokušali da gurnete prazan bicikl, a zatim isti bicikl s nekim na njemu?
Sigurno ste primetili da je teže pokrenuti bicikl kada neko sedi na njemu. Isto
važi i za kolica u prodavnici – kada su prazna, lako ih pomeramo, ali kada su
puna, potrebna nam je veća sila.
U ovom ogledu
istražićemo kako sila utiče na kretanje tela i kako masa menja brzinu kretanja.
Kroz jednostavne eksperimente otkrićemo kako jačina sile i masa zajedno
određuju kako se nešto kreće – baš kao što to važi za automobile, bicikle i
predmete u našem svakodnevnom životu!
Cilj
ogleda:
Razumeti kako sila utiče na promenu brzine tela i kako povećanje mase menja brzinu
kretanja.
Potrebni materijali:
- Kolica
(autić) ili mala kutija sa točkovima
- Glatka
ravna površina (sto, pod, klupa)
- Tegovi
(mali predmeti za dodavanje mase)
- Lenjir
ili metar
- Hronometar
(štoperica)
- Gumica
ili lastiš za povlačenje
- Papir
i olovka za beleženje rezultata
Tok ogleda
1. Priprema eksperimenta
- Postaviti
kolica na početnu tačku na ravnoj površini.
- Obeležiti
razdaljinu koju će kolica preći (npr. 100 cm).
2. Kretanje bez dodatne sile (bez povlačenja
gumice)
- Lagano
gurnuti kolica i pustiti ih da se kreću bez dodavanja nove sile.
- Meriti
vreme koje im je potrebno da pređu zadatu razdaljinu.
- Ponoviti
postupak tri puta i izračunati srednje vreme.
Izračunati srednje
vreme prema formuli:
Zapisati rezultate u tabelu.
1. Kretanje uz delovanje sile
- Postavljanje
gumice:
Jedan kraj gumice pričvrstiti za prednji deo kolica (može se zakačiti za
kuku, lepljivu traku ili omotati oko osovine). Drugi kraj gumice držati
rukom.
- Lagano
povući gumicu (za to vreme kolica držati rukom) - pokušaj da
povlačiš gumicu približno istom jačinom svaki put, pa zatim pusti kolica.
- Meriti
vreme potrebno da pređu istu razdaljinu (npr. 100 cm).
- Ponoviti
ogled sa jačim povlačenjem gumice i zapisati rezultate.
Povlačiti
gumicu umereno i ne puštati naglo,
da ne bi došlo do udarca.
- Na kolica
staviti teg ili težak predmet.
- Ponoviti
ogled sa blagim i jakim povlačenjem gumice.
- Beležiti
rezultate.
Prosečnu
brzinu izračunati prema sledećoj formuli:
100 cm = 1 m
Dobijene
rezultate izraziti u
Tabela rezultata:
|
Masa
kolica |
Način
pokretanja |
Vreme
(s) |
Prosečna
brzina (m/s) |
|
Manja |
Blagi
dodir |
|
|
|
Manja |
Slabo
povlačenje |
|
|
|
Manja |
Jako
povlačenje |
|
|
|
Veća |
Blagi
dodir |
|
|
|
Veća |
Slabo
povlačenje |
|
|
|
Veća |
Jako
povlačenje |
|
|
Grafički prikaz rezultata:
Grafikon treba da pokaže kako se brzina
menja u zavisnosti od sile i mase.
- Na
x-osi (horizontalno) uneti tip povlačenja (bez sile, slabo, jako).
- Na
y-osi (vertikalno) uneti brzinu (m/s).
- Povezati
dobijene tačke linijom.
- Za
svaku masu nacrtati posebnu liniju u istom grafiku ili dva odvojena
grafika
Pitanja:
- Kako
se kolica kretala kada nismo primenili dodatnu silu?
- Šta
se dogodilo sa brzinom kolica kada smo ih povukli jače?
- Kako
je dodatna masa uticala na brzinu kretanja kolica?
- Kako
se ovo može povezati sa fizičkom aktivnošću i zdravim stilovima života?
- Zašto
je važno da ne nosimo preteške torbe i rančeve?
- Kako
bi rezultati ogleda mogli da se primene u saobraćaju i ekologiji?
- Koje
prevozno sredstvo manje zagađuje životnu sredinu – laki bicikl ili težak
automobil? Zašto?
Radove poslati do 14. decembra na email:
adrijana.saric@osmiroslavantic.edu.rs
Učite, otkrivajte i uživajte na svakom
koraku tokom istraživanja!
Коментари
Постави коментар