Трећи пројектни задатак за основце

 

Драги ученици постављена су вам два огледа. Имате могућност да изаберете који оглед ћете да урадите.

Ваше презентације шаљите на мејл   

 adrijana.saric@osmiroslavantic.edu.rs  

     Не заборавите да фотографишете ваш оглед и да обавезно направите кратак видео запис извођења огледа и уградите га у презентацију. 

Рок за предају радова је недеља 14.04.2024 до 24h.

Задатак 1.

Дах живота




Дисање је једна од основних телесних функција коју свакодневно обављамо а да  тога нисмо ни  свесни. Наша плућа испоручују витални кисеоник у крв и  испуштају угљен-диоксид из тела. Из искуства знате да ваша плућа могу да одговоре на променљиве потребе тела за кисеоником. Када енергично вежбате, дишете дубље и брже.

 У овом пројектном задатку ћемо проверити колики је ваш витални капацитет плућа када нормално дишете и када радите различите вежбе.

Матријал:

  • већа пластична посуда (контејнер)
  • балон од 5л
  • мерица
  • вода
  • трајни маркер
  • лепљива трака
  • гумено црево

 

Поступак:

Користите мерицу  да напуните балон од 5 l водом тако што ћете додавати по 250 ml воде и сваки пут означите ниво на страни балона.

Напуните контејнер водом око три четвртине.

Окрените напуњени балон и ставите га у контејнер. Нешто воде ће исцурити, али то није проблем.

Забележите ниво воде у балону након што га поставите на место.

Ставите један крај гуменог црева у балон који се налази у контејнеру и уверите се да је други крај цеви изван контејнера.



Дубоко удахните и дуните у цев, а потом измерите нови ниво воде у балону.

Израчунајте ваш витални капацитет плућа тако што ћете број подеока помножити са 250ml и то поделити са 1000 како би резултат добили у литрама.

       n- број подеока

Како треба да урадите ваш пројектни задатак можете погледати и у следећем видеу

https://www.youtube.com/watch?v=MCEUW8moLeI

Када сте одредили ваш капацитет плућа, сада поновите цео поступак  још три пута, али тако да пре него што дувате у црево урадите неку од активности: трчите у месту неколико минута, урадите 10 склекова или чучњева итд. Поново израчунајте капацитет ваших плућа после сваке активности.

Добијене вредности прикажите табеларно.


Број активности

Врста активност

Капацитет плућа- V

 

 

 

 

 

 

 

 

 


На основу добијених вредности и нацртајте график тако што ћете на х-осу нанети врсту активности, а на у-осу вредност капацитета плућа-V.

Питања:

  1. Шта је витални капацитет плућа, a шта гасни капацитет плућа?
  2. На основу вашег истраживања који закључак можете да изведете?
  3. Који фактори утичу на витални капацитет плућа?
  4. Истражи колико износи просечан витални капацитет плућа и да ли исти код мушког и женског пола ?



Задатак 2.


            Пази, опрезно са Сунцем!


 

Први део задатка 2. 

Комичар Робин Вилијамс је једном рекао: "Пролеће је начин на који природа каже: “Хајде да се забављамо!". Долазак пролећа доноси повратак топлоте и светлости којих је у зимским месецима недостајало. Идемо на сунчане плаже, имамо излете, играмо се у парку. али да ли покушавате да избегнете превише излагања сунцу? Постоји добар разлог зашто бисте то требали: опекотине од сунца!

У овом пројектном задатку утврдићете како се мења ниво ултраљубичастог светла током дана, користећи апликацију  УВ индек. Када измерите количину УВ светлости у различито време током дана, направићете графикон својих резултата како бисте видели како се УВ светлост мења током времена. Након што урадите овај пројекатни задатак, и даље можете уживати у сунцу током лепог пролећног или летњег дана, али ћете знати више о томе како да се заштитите од превише добрих ствари!

Материјали:

мобилни телефон

апликација УВ индек

штоперица

свеска

Процедура:

Изаберите место које је на отвореном и које добија директну сунчеву светлост током целог дана.

Измерите УВ индекс користећи апликацију УВ индек рано ујутру. Покушајте да добијете прво читање убрзо након изласка сунца (3 очитавања).

Забележите датум, време, локацију и број УВ индекса у табели као што је  приказана.

За локацију, запишите град у коме мерите УВ индекс.

Додајте колону за белешке, као што су „облачно“, „магловито“, „сунчано“ итд.

Урадите још два очитавања одмах тако да имате три одвојена очитавања за исто време.

Поновите  поступак још два пута у току дана у различито време.

Поновите цео поступак још најмање два дана. Изаберите дане који су сунчани.

 

Датум

Време

Локација

УВ идекс 1

УВ идекс 2

УВ идекс 3

Средња вредност УВ индекса

Белешка

Први дан

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Други дан

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Трећи дан

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На основу добијених вредности нацртајте график.

Израчунајте просечни УВ индекс (средња вредност) сваки пут и забележите у табелу.  Вредност УВ индекса нанесите на у-осу, а време на х-осу.


Други део задатка 2. 

Кинин је супстанца која се налази у саставу швепса и која је осетљива на УВ светло. Може да апсорбује УВ светло које не можемо да видимо и онда емитује видљиво плаво светло које можемо видети. Овај процес претварања ултраљубичастог зрачења у видљиву светлост назива се флуоресценција. Када сте обасјали светиљку на чаше воде у затвореном простору, тоник вода није плавила. То је зато што лампице и свакодневна светла у домаћинству не емитују значајну количину УВ светла.

Материјал:

                    Две чисте провидне чаше

                    Вода из чеме

                    Тоник вода (швепс провидан)

                    Црна подлога

                    Лампа





Поступак:

1.          У једну чашу сипати воду из чесме, а у другу швепс исте количине. Означити у којој чаши је вода.

2.        Ставити црну позадину иза њих и обасјати их светлошћу из лампе. Оглед извести у кући. Видети да ли има промена у чашама.

3.       Затим чаше изнети напоље и поново поставити црну позадину, обасјати лампом. Уочити промене.

4.             Извести експримент по облачаном дану и по сунчаном и топлом дану.


Шта примећујеш у чашама? Да ли има разлике током облачних и сунчаних дана?

 

Обавезно урадтите оба задатка!

 

Питања:

  •   Шта је УВ индекс?
  •  На основу твог истраживања, која је супстанца у атмосфери одговорна за апсорпцију           ултраљубичасте светлости са Сунца   
  • На које начине можемо заштитити кожу и очи од УВ зрачења?
  •  Под којим условима можемо добити више сунца зими?
  •  Које су последице излагања сунцу када је УВ индекс велик?
  •  Који су штетни, а који су добри ефекти УВ зрачења?
  • Пронађи фотографију спектара сунчевог зрачења и наведи који типови зрачења долазе са Сунца.


Коментари

Популарни постови са овог блога

Четврти задатак за гимназијалце другог и трећег разреда: Хоћу да применим оно што сам научио

Други пројектни задатак за ученике другог разреда - Драгоцене капи информација

Zadatak za treći razred gimnazije Jingle bells, jingle bells, jingle all the way