Први задатак за основце школска година 2023/2024

 

Први задатак за основце школска година 2023/2024

Драги ученици постављена су вам два огледа за овај месец. Имате могућност да изаберете који оглед ћете да урадите.

Ваше презентације шаљите на мејл  adrijana.saric@osmiroslavantic.edu.rs

Рок за предају радова је 10.02.2024


Оглед 1: Шта утиче на брже топњеље леда?


Ако сте икада правили домаћи сладолед, вероватно знате да су вам потребни лед и со да би мешавина крема била довољно хладна да се замрзне. Слично томе видели сте да зими камиони  бацају со и песак по асфалту након снежних падавина како би спречили накупљање леда на путевима. У оба ова случаја, со делује тако да снижава тачку мржњења воде и мења агрегатно стање вода (тј. претвара чврсти лед у течну воду).

Друге супстанце када се помешају са водом такође могу смањити њену тачку мржњења. Вредност за коју се смањи тачка мржњења зависи само од броја растворених молекула, а не од њихове хемијске природе  овом пројекту, истражићете различите супстанце да бисте видели како утичу на брзину топљења коцкица леда.

Материјал:

  1. 4 идентичне чиније или тањира
  2.  12 коцкица леда ви би требали бити исте величине и облика)
  3.  со (1 кашичица)
  4. шећер (1 кашичица)
  5.  песак (1 кашичица)
  6.  тајмер или сат
  7. мања кућна мензура
  8.  велика шоља или левак
  9.  трајни маркер за означавање чинија

 

Процедура:

1.      Припремите со, шећер, песак и мерну кашичицу.

2.      У сваку од четири чиније ставите три коцке леда. Поставите коцкице леда тако да се додирују само углови, формирајући троугласти облик, као што је приказано на слици.

 



Савет: Ако користите коцкице леда из калупа, нека калуп мало одстоји на собној температури (око пет минута) како би коцкице леда лакше испале из калупа и не би се поломиле.

3.      Пажљиво поспите 1 кашичицу соли преко коцкица леда у једној посуди, као што је приказано на слици испод. Затим поспите 1 кашичицу шећера преко коцкица леда у другој посуди и 1 кашичицу песка преко коцкица леда у трећој посуди. Не стављајте ништа преко коцкица леда у четвртој посуди - то ће бити ваша контрола.

 


Мерна кашика се користи за равномерно посипање соли преко три коцке леда распоређене у чинији.

4.      Ставити потом посуде у фрижидер. Ако било која од коцкица леда више не формира троугласти облик у својој посуди, лагано гурните коцкице леда да поново направите троугао.

5.      Забележите време почетка тј. време када сте ставили посуде у фрижидер.

6.      Проверавајте коцкице леда сваког сата. Када се коцкице леда у једној од чинија истопи барем напола, извадите све четири чиније из фрижидера (обавезно извадите чиније пре него што се коцкице леда у две или више чинија потпуно истопи).

У зависности од тога колико хлади ваш фрижидер, може бити потребно око четири сата да се коцкице леда истопи до пола.

7.      Када сте извадили чиније из фрижидера пажљиво сипајте отопљени лед (течну воду) из једне од чинија у шољу па затим у мензуру или директно у мензуру али при томе користите левак. Водите рачуна да коцкице леда остану у чинији приликом одливања течности. Забележите колико је течности било у посуди (запремина отопљеног леда) у табелу. Након што сте забележили резултат, очистите и осушите шољу и мерни суд.

8.      Поновите корак 7. са остале три чиније.

Будите пажљиви када будете сипали течност из посуде са песком.

9.      После овог поступка оставите да се коцкице леда потпуно истопе у својим чинијама (можете их оставити на собној температури). Када се све коцкице леда истопе, поновите корак 7 (али овог пута нећете морати да бринете о томе да ли ћете коцкице леда држати у посудама). Забележите преосталу запремину течности у свакој посуди у табели са подацима.

10.  Израчунајте укупну запремину воде (првобитно у облику коцке леда) која је била у свакој посуди. Да бисте то урадили, додајте "запремину отопљеног" у "преосталу запремину" за сваку посуду. Забележите укупан износ за сваку посуду у табели са подацима.

На пример, ако је истопљена запремина била 65 ml, а преостала запремина 25 ml, укупна запремина би била 90 ml.

11.  Израчунајте проценат леда који је отопљен (када сте први пут извадили чиније из фрижидера) за сваку чинију. Урадите то тако што ћете отопљену запремину поделити са укупном запремину.

На пример, ако је 65 ml истопљено, а укупна запремина је била 90 ml, дељењем 65 ml са 90 ml добијате 0,72, што је исто као 72%. То значи да се 72% леда отопило.

Очистите и осушите посуде. Затим поновите кораке 1–11 најмање још два пута како бисте укупно урадили најмање три покушаја.


Супстанце

Запремина истопљеног леда (ml)

Запремина преосталог леда (ml)

Укупна запремина (ml)

Проценат истопљеног леда

Со

 

 

 

 

Шећер

 

 

 

 

Песак

 

 

 

 

Само лед

 

 

 

 

 






Добијене резултате прикажите табеларно и нацртајте график тако што ћете на х-осу нанети врсту супстанце, а на у-осу проценат истопљеног леда.

 Питања:

  1. Која од супстанци је константно убрзавала топљење леда (у поређењу са брзином топљења обичних коцкица леда без додавања ништа?
  2. Објасни претходни одговор.
  3.  Зашто се сладолед на 0˚ C неће заледети иако у највећем проценту садржи воду?
  4.  Објасни зашто морамо бити опрезни приликом коришћења соли у исхрани.

 

Извор: Science Buddies                  

 

 

Оглед 2: Боје и светлост


 

Питање: Да ли неке боје упијају више сунчеве светлости од других боја?

Могуће претпоставке:

Ø Све боје упијају исту количину сунчеве светлости

ØНеке боје упијају више сунчеве светлости од других боја.


 

Потребан материјал:

  1. 4 високе провидне чаше
  2.   Вода
  3.   Прехрамбене боје
  4. Термометар

 

Поступак:

1. Напуни чаше са истом количином хладне воде. Измери температуру воде.

2. Додај 20 капи црвене прехрамбене боје у једну чашу, 20 капи жуте (беле) прехрамбене боје у другу чашу , 20 капи плаве (црне) прехрамбене боје у трећу чашу и 20 капи зелене прехрамбене боје у четврту  чашу. Може послужити и прехрамбена боја у праху.

3. Све 4 чаше постави на сунчано место да стоје 45 минута. Уколико је облачно можеш користити лампу.

4. Након наведеног времена измери температуру воде у све четири чаше и вредности упиши у табелу.

 

t1

t2

t3

t4

t5

црвена

 

 

 

 

 

плава (црна)

 

 

 

 

 

жута (бела)

 

 

 

 

 

зелена

 

 

 

 

 


5. Поступак понови још 4. пута тако да укупно имаш пет мерења. Временски интервал између мерења треба да је увек исти и износи 45 минута.

Добијене резултате представи графички (један график) тако што ћеш на х-осу нанети време, а на у-осу температуру.

Питања:

  1.   Да ли се температура воде променила?
  2.   Која боја воде је најтоплија?
  3.   Шта си научио о односу боја и светлости?
  4.   Где се то примењује?
  5.  Зашто лети носимо гардеробу светле боје, а зими тамне?


Коментари

Популарни постови са овог блога

Четврти задатак за гимназијалце другог и трећег разреда: Хоћу да применим оно што сам научио

Други пројектни задатак за ученике другог разреда - Драгоцене капи информација

Zadatak za treći razred gimnazije Jingle bells, jingle bells, jingle all the way