Направи свој компост

 

Направи свој компост

 


Компостирање је процес којим се остаци поврћа и друге органске материје претварају у хранљиве састојке тла.

За добијање компоста неопходни су састојци који садрже угљеник и азот. Материјали богати угљеником називају се смеђи материјали, а материјали богати азотом називају се зелени материјали. У овом експерименту користићеш новине као извор угљеника и зелену салату као извор азота. Циљ је да видиш која мешавина састојака богатих угљеником и азотом је најбоља за компостирање.

Материјал:

  •  6 пластичних кеса које се могу затворити (величина сендвича)
  •   6 пластичних сламки
  •   Етикете за обележавање
  •   Дигитални или обичан термометар
  •   Селојтеп
  •  Маказе
  •  Зелена салата
  •  Новине
  •   Кухињска вага
  •   Вода
  •  Кашика

 

Поступак:

1. Користећи етикету и оловку означи сваку кесу бројем од један до шест.

2. Новине и салату исецкај на мање комаде. Салата је зелени материјал, а новине смеђи материјал.

3. Узми довољно велику сламку да  кроз њу можеш провући термометар.

4. Сада је време да направиш своје мешавине компоста. Користећи кухињску вагу, измерите следеће масе за различите кесе:

Кеса 1: 0 g новина, 0 g зелене салате. Ово је твоја контролна кеса.

Кеса 2: 230 g новина

Кеса 3: 230 g зелене салате

Кеса 4: 60 g новина и 170 g зелене салате

Кеса 5: 115 g зелене салате и 115 g новина

Кеса 6: 170 g новина  и 60 g зелене салате

 


 

5. У сваку кесу стави кашику воде. Затим гурни сламку у средину кесе пре него што је затвориш. Затвори кесу око сламке и затвори је траком да се не отвори. Стави све кесе на добро проветрено место које не добија директну сунчеву светлост.

6. Направи своју хипотезу о томе шта ће се догодити. Која ће кеса прва почети да компостира?

7. Током наредних неколико дана мери температуру свакодневно унутар сваке кесе тако што ћеш провући термометар кроз сламку. Не отварај кесу!

Када садржај кеса почне да се загрева, то значи да је почео процес компостирања. Приликом овог процеса ослобађа се топлота што можеш пратити мерењем температуре у свакој кеси. Промену температуре прати све док траје процес разлагања у твојим кесама, а резултате бележи свакодневно и на крају их представи табеларно и графички. 

 

Добијене резултате представи табеларно и графички.

 

Питања:

 1.     Шта се дешава у току процеса компостирања?

 2.        Зашто су за компостирање потребне зелене и браон компоненете?

 3.        Истражи зашто нам је потребна вода приликом прављења компоста.

  4.        Зашто се приликом компостирања ослобођа топлота?

  5.        Истражи значај компоста.


 Рок за предају је 10.04.2022.


Додатни задатак за гимназијалце


      Експериментиши са различитим рецептима за компостирање


  • Експериментиши са различитим количинама влаге и ваздуха у кесама. 
  • Да ли различите количине влаге и ваздуха мењају колико брзо се компост загрева? 
  • Пробај различите врсте воћа и поврћа, укључујући воће и поврће без пестицида
  • Уочаваш ли разлику?


    Рок за предају је 10.04.2022.

 

          Извор: education.com

Коментари

Постави коментар

Популарни постови са овог блога

Четврти задатак за гимназијалце другог и трећег разреда: Хоћу да применим оно што сам научио

Други пројектни задатак за ученике другог разреда - Драгоцене капи информација

Zadatak za treći razred gimnazije Jingle bells, jingle bells, jingle all the way