Kisela vodena sredina i živi svet u njoj

Ovim ogledom ispitujemo kiselost vode iz okruženja i ona utiče na živi svet u njima. Do povećanja kiselosti vode dolazi kao posledica povećane koncentacije ugljen-dioksida u atmosferi, a  posledica je čovekovih aktivnosti. Kiselost merimo pomoću pH vredosti koja ima vrednosti od 0-14. Od 0-7 supstance su kisele, od 7-14 su bazne, a ukoliko je vrednost pH tačno 7 onda govorimo o neutralnim supstancama. Za oderđivanje kiselosti koristimo indikatore, a u ovom ogledu vi ćete sami napraviti svoj indikator.

Pravimo ph indikator 

           Da bi napravio indikator  koristićeš sok crvenog kupusa koji ćeš napraviti  na sledeći način:

Materijal:

1.     crveni kupus

2.     blender ili nož

3.     vrela voda

4.     filter papir (filteri za kafu) ili gusta cediljka za čaj

5.     jedna velika staklena čaša ili šolja


  1. Iseckajte kupus na sitne komade dok ne dobijete oko 2 šolje seckanog kupusa. Kupus stavi u šerpu i prelij ključalom vodom da pokrije kupus. Sačekaj najmanje 10 minuta da boja iscuri iz kupusa. Alternativno, možete staviti oko 2 šolje kupusa u blender, preliti ključalom vodom i mešati.
    Budi oprezan sa ključalom vodom!!! Ovaj deo radi u prisustvu odrasle osobe.
  2. Filtrirajte biljni materijal da biste dobili tečnost crveno-ljubičasto-plavkaste boje. Ova tečnost ima oko pH 7 što znači da je neutralna.
           Da bi napravili indikator izaberite nešto od sledećih namirnica (ono što vam je dostupno).

Uzmi 8 čaša (čašica, šoljica) i obeleži ih brojevima počev od 3 pa do 10. U svaku sipaj manju količinu soka od kupusa (2-3 kašike).

 Izaberi po jednu namirnicu sa slike tako da imaš ph vrednosti od 3 do 10. U svaku šolju sa sokom od kupusa sipaj isceđen sok od odabranih namirnica (nekoliko kapi).

Pripremi list od bloka a zatim na njega nanesi iz svake šoljice po nekoliko kapi redom od 3 pa do 10 tako da dobiješ niz kao na gore prikazanoj slici (boje mogu biti raspoređene i duž linije). Pored svake boje napiši kojoj ph vrednosti odgovara. Dobio si skalu svog indikatora koji ćeš iskoristiti u daljem radu.

           Testiraj uzorke vode pomoću svog ph indikatora

        Koristi dole navedene uzorke ili uzorke vode iz prirode koji su ti dostupni ali ne manje od pet.

1.     voda iz Dunava

2.     voda iz bare (kanala)

3.     kišnica

4.     obična voda iz slavine

5.     gazirana voda

6.     flaširana negazirana voda

U 4 čaše sipajte od 50-100 ml soka od kupusa, a potom u svaku čašu dodajte različite uzorke vode. Kada ste dodali vodu u sok od kupusa iz svake čaše uzmite nekoliko kapi i naneste na beli papir. Uporedi svaku boju sa svojim ph indikatorom i odredi ph vrednost svakog uzorka ponaosob.

                                           Svoje rezultate prikaži tabelarno i grafički.

II deo ogleda

    Kako kisela sredina utiče na živi svet? 

   Materijal:

     3 čaše, Sirće, Voda, 3 jaja ili školjke

Postupak:

1.     U 1 prvu čašu sipajte sirće, u drugu razblaženo sirće (pola zapremine sirćeta, a pola zapremine vode), u treću čašu sipjete vodu iz slavine. Obeležite čaše kako bi znali šta se nalazi u kojoj čaši.

2.     U svaku čašu stavite po jedno jaje ili šloljku i ostavite da odstoji 24h.

Preporuka: koristi jaje jer ukoliko koristiš školjku potreban je mnogo duži vremenski interval da bi promene bile uočljive.

3.     Nakon isteka vremena izvadite jaje ili školjku iz čaše i zabeležite svoja zapažanja.

Pitanja:

1.     Koji uzorak vode je bio najkiseliji?

2.     Šta na osnovu toga možeš da zaključiš?

3.     Kojim aktivnostima možemo uticati na smanjenje koncentracije ugljen-dioksida u vodi?

4.     Koji od tri uzorka (sirće, voda i sirće, voda) najpribližnije odgovara po svojoj kiselosti vodama na Zemlji? 


                         ŽELIMO TI USPEŠAN RAD NA PROJEKTNOM ZADATKU

                                                   ISTRAŽUJ I UŽIVAJ!!!



I




Коментари

Постави коментар

Популарни постови са овог блога

Четврти задатак за гимназијалце другог и трећег разреда: Хоћу да применим оно што сам научио

Други пројектни задатак за ученике другог разреда - Драгоцене капи информација

Zadatak za treći razred gimnazije Jingle bells, jingle bells, jingle all the way