Направите
свој хигрометар


Настављамо да истражујемо утицаје метеоролошких фактора на загађеност ваздуха. На реду је влажност ваздуха која представља количину водене паре у атмосфери и један је од најважнијих климатских фактора. Изражава се у процентима. У метеоролошким станицама за мерење влажности ваздуха користе се уређаји који се називају хигрометри.  Предлажемо ти да  уз једноставан материјал и мало добре воље направиш свој хигрометар а 
затим истражиш  утицај овог фактора на загађење ваздуха.

Потребан материјал за хигрометар:

1.     Длака од косе дужине 20 cm                           
2.    Сламчица
3.     Маказе
4.     Лењир
5.     Лепак (користи лепак који се брзо суши )
6.     Комад шперплоче или дрвета димензије 25x15 cm
7.     Два мала ексера
8.     Чекић
9.     Фломастер
Потребан материјал да очистиш длаку:

1.     70% алкохол
Потребан материјал
2.     Вода
3.     Кашичица
4.     Мала посуда
5.     Штапићи за уши

Потребан материјал за калибрацију:
1.     Фен за косу
2.     Сунђер
3.     Кеса са затварачем

Процедура:

1. Направи раствор воде и алкохола тако што ћеш помешати једну кашику алкохола и једну кашику воде. Помоћу штапића за уши очисти длаку од косе и са једне и друге стране. На овај начин ћеш уклонити заостала уља у длаци и омогућити  води да лакше продире у косу.
2. Одсеци врх сламчице косо тако да изгледа као показивач.


3. Засеци сламчицу са доње стране око 1cm од краја и увуци длаку од косе у тај прорез, а потом је залепи да не може да испадне. Други крај длаке обмотај око ексера и опет је причврсти лепком. Потом сачекај да се лепак осуши.
4. Лабаво закуцај ексер кроз средину показивача око 2 cm од левог краја дрвене плоче тако да се показивач може лако померати. Други крај длаке закуцај дијагонално у доњем десном углу плоче тако длака косе буде затегнута.


Калибрација (формирање скале хигрометра):

Сада када сте направили хигрометар потребно је да га калибришете на следећи начин:
 1. Прво осушите длаку помоћу фена како би добили суве услове, али водите рачуна да не додирујете показивач. Када показивач престане да се покреће помоћу фломастера обележите то место и напишите на плочи СУВО-0% (показивач треба да се налази у скроз горњој позицији). 



2. Поквасите сунђер и ставите га заједно у кесу са хигрометром и добро затворите кесу. Сачекајте све док се показивач не престане померати. Јасно обележите крајњи положај показивача и означите га са ВРЛО ВЛАЖНО-100 %. Вредност између 0 и 100% поделите на десет једнаких делова и обележите их са 10, 20,30,…. Потом сваки подеок поделите на два како би добили вредности 5,15,25,35…

Сада можете користити свој хигрометар за мерење различитих нивоа влажности! Поставите хигрометар у отвореном простору заштићеном од кише и ветра, дајте му мало времена да се прилагоди окружењу пре него што прочитате ниво.


 Хигрометар је спреман за мерење

   Поступак мерења:
     1.  Изнесите свој хигрометар напоље. Мерите  влажност ваздуха напољу наредних 7 дана и забележите вредности.
     2.   Помоћу апликације АirVisual пратите и бележите загађеност ваздуха у исто време када мерите влажност ваздуха својим хигрометром.
     3.   Своје резултате мерења влажности ваздуха упореди са подацима влажности ваздуха у апликацији. Покушај да даш објашњење уколико се измерени подаци разликују од оних у апликацији.
     4.  Добијене резултате прикажите табеларно и графички.

   Питања:
  1.    Зашто смо за прављење хигрометра употребили људску косу?
      2.     На основу добијених резултата мерења закључи како влажност ваздуха утиче на 
            његову загађеност.

     3.      У ком годишњем добу је влажност ваздуха највећа у нашој земљи?

     4.     У ком годишњем добу је загађеност највећа и зашто?

     5.     Истражи и објасни настајање смога као и  његов утицај на човеково здравље.

ИСТРАЖУЈ И УЖИВАЈ!



Извор: Science Buddies





Коментари

Популарни постови са овог блога

Четврти задатак за гимназијалце другог и трећег разреда: Хоћу да применим оно што сам научио

Други пројектни задатак за ученике другог разреда - Драгоцене капи информација

Zadatak za treći razred gimnazije Jingle bells, jingle bells, jingle all the way